X
تبلیغات
نساجی
 
 
تکنیکها


اکولین(جوهرهای رنگی) و پاک کننده ها(سفید کننده ها)

جوهر های رنگی از رنگهای حلال در آب میباشند و به عبارتی ((آبرنگ مایع)) است.

که با اضافه کردن آب به آن میتوان آن را به هر مقدار که مایل باشیم رقیق کرد.اینگونه رنگها از شفافیت و درخشندگی

بالایی برخوردار میباشند که به دلیل جذب بالای آن بر کاغذ و ایجاد بافتهای تصادفی و زیبا که از ترکیب رنگها با یکدیگر به

دست می آید و هم چنین سهولت نسبی آن نسبت به آبرنگ،تصویرگران از آن استفاده میکنند.شیوه استفاده از

رنگهای جوهری درست مشابه آبرنگ است و برای رنگ آمیزی از رنگهای روشن به تیره رنگ آمیزی مینماییم.

و از ترکیب دو رنگ،رنگ سوم به دست می آید.و در هنگام رنگ گذاری به جهت رنگدهی زیاد آن بهتر است قدری دقت

کرد تا رنگ به اندازه کافی برداشته شود. و اغلب در ظروف شیشه ای با دهانه گشاد و یا ظروف شیسه ای

قطره چکان دار به بازار عرصه میگردد .


این عکس کوچک شده است برای مشاهده ی سایز اصلی کلیک کنید


اثر مهناز سید اختیاری
__________________
هنر را برای هنر ترویج کنیم نه برای خودمان.
  نوشته شده در  یکشنبه سوم خرداد 1388ساعت 13:50  توسط رزاقی  | 
تکنیکها


آشنایی با تکنیک مداد رنگ

اغلب ازدوران کودکی با مداد و مدادرنگ آشنا شده ایم . مداد رنگ در آموزش طراحی و تصویرسازی جزو ابزار اصلی

میباشد.مداد و مدادرنگ رایج ترین شیوه کاربردی شیوه هاشور(هعم از هم سو-متقاطع و...)-شیوه سایشی یا محو

کردن میباشند.وطراح گاه با تلفیق این شیوه ها به شیوه هایی جدید و نو دست میابد.

در شیوه مداد جنس کاغذ مصرفی نقش عمده ای را در رنگ آمیزی و طراحی بهتر و هم چنین سرعت کار به عهده دارد.

وقتی با مداد با سرعت ولی با فشار کم دست روی مقوا یا کاغذی که زبری و بافت متوسطی دارد خطی را میکشیم

فقط پرزها و برجستگی های کاغذ رنگ را به خود گرفته در حالی که نقاط گود آن رنگ را به خود نگرفته و سفید باقی

میماند که گاهی برای ایجاد بافت و به وجود آوردن جنسیت اشیاء کاربرد دارد.هرکاه بخواهیم این گودی ها رنگ را به

خود بگیرند باید با فشار دست روی مداد را افزایش دهیم یا نوک مداد راخیلی تیز نماییم.کاغذهایی که دارای

برجستگی ها و گودی های کمتری باشند موجب میشوند که رنگ آمیزی یکنواخت و با سرعت بیشتری انجام گیرد.

در این وضعیت حتی کندی نوک مداد نیز مانع از رنگ آمیزی خوب نمیگردد.برای رسیدن به کیفیت بهتر در این شیوه

میتوان از کاغذهایی استفاده نمود که صاف باشندالبته نه آنقدر صاف که خطوط روی آن به خوبی ثبت نشده و یا به

نظز خشک و نازک بیایند.پیشنهاد میشود قبل از شروع کار از وضعیت کاغذو نوع کیفیت آن مطلع شده و سپس

اقدام به طراحی و رنگ آمیزی نمایید.

علت جالب بودن شیوه مداد سادگی و قابل دسترس آن میباشد.گاهی اوقات برای صرفه جویی در وقت یا ایجاد

کیفیت های تصویری متفاوتی میتوان از سایر وسایل کمک گرفت به عنوان نمونه آبرنگ میتوان برای پوشاندن سطح

زمینه یا سطوح بزرگ مورد استفاده قرار گیرد.



تصویر سازی با استفاده از مداد رنگی به شیوه سایشی یا محو کردن رنگها



تصویر سازی با استفاده از مداد رنگی به شیوه هاشور اثر لیندا فنیمور



تصویر سازی با استفاده از مداد رنگی به شیوه لایه گذاری بر کاغذ رنگی اثر بیل نلسون
__________________
هنر را برای هنر ترویج کنیم نه برای خودمان
  نوشته شده در  یکشنبه سوم خرداد 1388ساعت 13:49  توسط رزاقی  | 
تکنیکها

آشنایی با تکنیک ماژیک

برای یک مبتدی ماژیکها احتمالا ساده ترین و سریعترین راه برای

شروع کار با رنگ میباشند.ماژیکها ابزار مناسبی برای طراحی (( مد،طراحی صنعتی و معماری ))،تصویر سازی و

حتی طراحیها و نقاشیهای سریع میباشند.ماژیکها از آنجایی که سریع خشک میشوند برای کشیدن طرحهای اولیه

و یا همچنین براورد رنگها بسیار مفید میباشند و در اندازه ها و انواع مختلف (0تینری،الکلی،آبرنگی و شبرنگی یا

فسفری)) یافت میشوند.ماژیکهای با کیفیت مرغوب دارای اثرات رنگی بسیار خوب هستند و روی اکثر سطوح کاغذی

اثر جالبی دارند.در بازار مناسبترین کاغذ برای استفاده از ماژیک کاغذهایی با سطح صیقلی و نه چندان براق نظیر

کاغذ ایربراش موجود میباشد.ماژیک انواع مختلف داردبرای ایجاد سایه روشن باید از ماژیکهایی استفاده کرد که دارای

نوک نازکی (( قلمی )) باشند و جنس نوک آنها نیز سخت باشد تا به راحتی خم نشده و نشکند.

برای ایجاد سایه سایه روشن از رنگهای روشن شروع نموده تا به رنگهای تیره برسیم.بعد از اتمام

رنگ آمیزی میتوان به وسیله کاتر یا ابزاری که بتوانند برخی نقاط مورد نظر را برای ایجاد نور یا تیزیهای خاص تراشید .

این عکس کوچک شده است برای مشاهده ی سایز اصلی کلیک کنید


این تصاویر با استفاده از ماژیک با تکنیک هاشور و تلفیقی به کمک آبرنگ ساخته شده است
__________________
هنر را برای هنر ترویج کنیم نه برای خودمان.
  نوشته شده در  یکشنبه سوم خرداد 1388ساعت 13:43  توسط رزاقی  | 
تکنیکها

آشنایی با کلاژ یا تکه چسبانی

کلاژ یا تکه چسبانی اثری است هنری که توسط اجزا ترکیبی که شامل : انواع کاغذ

پارچه،مقوا و تکه های بریده شده ی روزنامه،عکسها،تصاویر و دیگر موارد چاپی است.و از چسباندن آنها در کنار هم

و بر یک سطح ساخته میشود.کلاژ لغتی است فرانسوی معادل چسباندن که هم برای کار تولید شده توسط

چسبانیدن و هم برای روش این کار به کار برده میشود و اغلب به عنوان یک زیر شاخه هنر جمع آوری و تلفیقی در نظر

گرفته میشود.پیکاسو و براک از این شیوه در سالهای 1912-1914 جهت خلق آثار خود بسیار سود جستند و به

عنوان شیوه و روشی جدید آن را مطرح نمودند.کلاژ یا تکه چسبانی به طور گسترده توسط هنرمندان قرن بیستم به

عنوان یک واسطه مستقل و هم در رابطه با نقاشی و طراحی مورد استفاده واقع شده است.هنوز هم این شیوه در

رشته های هنرهای تجسمس کاربرد دارد.در میان تنوعات مرتبط به شیوه کلاژ میتوان از (دکو پاژ) و (دکلاژ) نام برد.این شیوه قابلیت به وجود آمدن اشکال از تصاویر،کلمات و عبارات و موادی را که به طور کامل

قابلیت قرار گرفتن در پیش یکدیگر را دارا نبودند مهیا ساخت.در عصر کنونی کلاژ یا تکه چسبانی،بیشترین کاربرد را

در شاخه تصویرسازی داردو بسیاری از تصویرگران به خلق آثار خود با استفاده از این شیوه پرداخته اند.

و تفاوت عمده آن با سایر شیوه های تصویرسازی در استفاده وسیع و نامحدود از ابزار و مواد مختلف جهت خلق تصاویراست .


این عکس کوچک شده است برای مشاهده ی سایز اصلی کلیک کنید


نمونه ای از تصویرسازی به شیوه کلاژ،عمو نوروز،اثر فرشید مثقالی

این عکس کوچک شده است برای مشاهده ی سایز اصلی کلیک کنید


نمونه ای از اجرای تصویرسازی به شیوه کلاژ با استفاده از کاغذ رنگی و قیچی،پس کی برف میبارد،اثر غلامعلی مکتبی



آن چه برای ما ایرانیان حائز اهمیت است وجود چنین شیوه ای در هنرهای سنتی کهن ما و کاربرد آن در هنرهای

تزیینی است.و در گذشته با نام ((قطاعی)) یعنی ((قطعه چسبانیدن)) یا ((کاغذبری)9 در حدود سده نهم هجری از چین به ایران آمده

و از ایران به کشور عثمانی یا ترکیه فعلی راه یافته است و از آنجا به دیگر کشورهای اروپایی راه یافته و گسترش جهانی یافته است.

و تو ضیح این امر شاید ادای دینی هرچند کوچک،نسبت به هنرمندان و استادان این فن که در این راه سختیها و مرارتها کشیده اند.

لازم به ذکر است که اغلب موضوعات آثار قطاعی در هنر های دستی ایران شامل نقش جانوران،پرندگان،گل و مرغ،نقش هندی،تزیینی

و یا خطوط خوش بوده است.





نمونه ای از آثار قطاعی در هنرهای سنتی با الهام از نقوش گیاهی

این عکس کوچک شده است برای مشاهده ی سایز اصلی کلیک کنید


نمونه ای از آثار قطاعی در هنرنای سنتی با الهام از نقوش جانوری
__________________
هنر را برای هنر ترویج کنیم نه برای خودمان.
  نوشته شده در  یکشنبه سوم خرداد 1388ساعت 13:42  توسط رزاقی  | 
تکنیکها


آشنایی با اسکراچ برد(خراش)
اسکراچ برد مقوای مخصوصی است که از اوایل قرن بیستم اختراع شده و به جای سنگهای لیتو گرافی،

که قبلا برای چاپ سنگی استفاده میشد،به کار گرفته شده است.این مقوا شامل یک لایه گچ سفید است که با

چسب مخصوصی در هم آمیخته شده و روی مقوا پرس شده است.ضخامت گچ خیلی کم است که پس از خشک

شدن به سرعت صاف و محکم میشود.این مقوا را پس از آغشته کردن با مرکب مشکی یا رنگی و ایجاد خراش با

ابزار نوک تیز میتوان طرحهای جالبی را با هاشور و سایه روشنهای دقیق و ظریف سیاه و سفید به وجود آورد.

در گذشته از این شیوه به علت خصوصیت ذاتیش ((سیاهی و سفیدی)) در چاپ روزنامه و کتاب استفاده میکردند.

ابزار خراش: تیغ های مخصوصی که با اندازه و تیزیهای مختلفی که با پیچ در بدنه شان محکم میشوند

برای بریدن مقوا و کاغذ و خراش روی آن استفاده میشود.علاوه بر آن با انواع تیغهای جراحی و اصلاح و تیغهای

موکت بری میتوان این شیوه را اجرا نمود.

باری ایجاد برخی از بافتهای ظریف که با دست به طور یکنواخت و منظم امکان پذیر نمیباشد میتوان از ورقه های

نازک چسب دار که حاوی نقش است و به ((زیپاتون)) معروف است،استفاده نمود.این ورقه ها که با طرحها و

بافتهای مختلف است از حیث شیوه (سیاهی و سفیدی خالص) با شیوه اسکراچ برد شباهت دارد.تهیه این ورقه ها

با هزینه کم قابل دسترسی میباشد.

این عکس کوچک شده است برای مشاهده ی سایز اصلی کلیک کنید


اسکراچ برد،خراش روی فویل یا آلومینیوم چسبدار،اثر حسن دانشگر نژاد



اسکراچ برد روی کاغذ گلاسه،اثر حسن دانشگر نژاد
__________________
هنر را برای هنر ترویج کنیم نه برای خودمان.
  نوشته شده در  یکشنبه سوم خرداد 1388ساعت 13:40  توسط رزاقی  | 

تکنیکها
حکاکی بر روی چوب


گرچه تاریخ دقیقی در مورد حکاکی و چاپ چوب در دست نمیباشد.ولی با توجه به

اسناد و مدارکی که مربوط به اختراع کاغذ در سال 105 قبل میلاد به دست آمده است،چنین نتیجه گیری میشود که

حکاکی بر روی چوب به منظور چاپ بر روی کاغذ همزمان با پیدایش مهرهای گچی که در چین ساخته میشده است،

به وجود آمده است و به تدریج به سایر کشورهای خاور دور گسترش یافت.حکاکی و چاپ چوب به دلیل امکانات

نا محدود در زمینه های گوناگون نقاشی،طراحی،تصویرسازی و گرافیک به جهت خلق بافتها و حالات گوناگون بصری و

تنوع خطوط همواره مورد توجه طراحان بوده است،و از این شیوه برای خلق آثار خود بسیار سود جسته اند.

حکاکی بر روی چوب به دو صورت مثبت و منفی صورت میگیرد.

1-حکاکی به صورت مثبت

در این روش قسمتهایی که قرار است سفید بماند و رنگ به خود نگیرد،توسط مغار کنده کاری میشود و سطوحی که

برجسته باقی میمانند توسط غلطک مرکبی میشوند و سپس بر روی کاغذ توسط فشار یکسان با استفاده از

قاشق چوبی طرح چاپ میشود.به عبارتی طرح اصلی به صورت سیاه (مثبت) چاپ میشود.

2-حکاکی به صورت منفی

در این روش طرح اصلی کندخ کاری میشود و با استفاده از غلطک مرکب بر سطح چوب مالیده میشود و در موقع چاپ

خطوط اصلی طرح به صورت سفید (منفی) باقی میمانند و با استفاده از این روش میتوان طرحهای جالب و زیبایی به

صورت منفی ( نگاتیو) به وجود آورد.

این عکس کوچک شده است برای مشاهده ی سایز اصلی کلیک کنید


حکاکی بر روی چوب،رنگ آمیزی شده توسط آبرنگ،اثر شینوبا آریگا

این عکس کوچک شده است برای مشاهده ی سایز اصلی کلیک کنید


اپ دستی شیوه ترافارد با استفاده از رنگ روغن،اثر زنده یاد بهرام خائف
__________________
هنر را برای هنر ترویج کنیم نه برای خودمان.
 
  نوشته شده در  یکشنبه سوم خرداد 1388ساعت 13:39  توسط رزاقی  | 
تکنیکها


ایر براش
ایر براش نقش مهمی در ایجاد تصاویر واقعی،که شباهت زیادی به عکس دارند به عهده

دارد.این وسیله برای ایجاد آثاری که با به کارگیری شیوه ای موثر و سریع رنگ را در کوتاه ترین زمان بر تمتم سطوح

بزرگ یا کوچک میباشد،به وجود آمد.ایر براش وسیله ظریف و حساسی است که قابلیتهای بسیاری در آن به کار رفته

است.استفاده موثر و مفید از این وسیله بستگی تام به کنترل درست و دقیق و شیوه های ماسکه کردن ظریف دارد.

داشتن چنین مهارتهایی هنرمند را قادر میسازد تا از این وسیله به اشکال مختلف(ساده،پیچیده) بهره جوید.

از ویژگی خاص این روش این است که هیچ شیوه دیگری قابلیت ایجاد اثرات خیره کننده و چشمگیر آن را ندارد.

در واقع نزدیکترین روش به نقاشی رئالیستی و به وجود آوردن آثار طبیعی که در رقابت با عکس باشداین شیوه میباشد.

این شیوه برای ایجاد عمق و دورنمای موجود در طبیعت نیز مناسب میباشد.بهره گیری از این روش در کارهای بزرگ

هم در سطح بو م و هم در سطح گرافیک محیطی که امروزه کاربرد زیادی پیدا کرده است حائز اهمیت است.

دستگاه ایربراش (قلم) از دهانه هی که دو تیوپ باریک دارد تشکیل شده است کهاین دو تیوپ در زوایای عمود به

یکدیگر متصل هستند تیوپ زیرین(تیوپ عمودی) در ظرفی مملو از رنگ رقیق قرار دارد.وقتی هوا از تیوپ بالایی

(تیوپ افقی) با فشار هوا که داخل مخزن کمپرسور میباشد،دمیده شود،فشار زیاد از بالای تیوپ عمودی باعث میشود

رنگها به انتهای دستگاه که فشار کمتر است،کشیده شود سپس رنگ بالا آمده و با جریان فشار هوا مخلوط میشود

و به صورت اسپری پاشیده میشود.

این عکس کوچک شده است برای مشاهده ی سایز اصلی کلیک کنید


تصویر سازی با استفاده از ایر براش،اثر تاکاماساشی ماور

شايد دوست داشته باشين تصويراير براش رو هم ببينين
اين عكسي از اين وسيله وچندتا اثر از
ان

این عکس کوچک شده است برای مشاهده ی سایز اصلی کلیک کنید


اين هم اثرات خلق شده با ایر براش ...



این عکس کوچک شده است برای مشاهده ی سایز اصلی کلیک کنید


این عکس کوچک شده است برای مشاهده ی سایز اصلی کلیک کنید


این عکس کوچک شده است برای مشاهده ی سایز اصلی کلیک کنید

__________________
هنر را برای هنر ترویج کنیم نه برای خودمان.
  نوشته شده در  یکشنبه سوم خرداد 1388ساعت 13:26  توسط رزاقی  | 
 
  POWERED BY BLOGFA.COM